Ak technici na pracovisku KO zistia stopy neoprávneného vonkajšieho zásahu do identifikátorov vozidla, na vozidlo nie je nalepená kontrolná nálepka a je vystavený Odborný posudok s hodnotením "nespôsobilé", pričom sa do výsledku KO zaznamenajú aj ďalšie nedostatky (napr. chýba výrobný štítok, nezrovnalosť v dokladoch, nečitateľné VIN,...).
Zistenú skutočnosť musia oznámiť Policajnému zboru, pretože existuje dôvodné podozrenie zo spáchania trestného činu (§ 220 Trestného zákona, Falšovanie a pozmeňovanie identifikačných údajov motorového vozidla). Polícia vozidlo zaistí, podrobí kriminalistickej expertíze – metalografickej skúške, ktorá pomocou odstránenia povlakovej vrstvy, brúsenia a leptania overí zistené skutočnosti.
Pokiaľ sa potvrdí manipulácia a podozrenie zo spáchania trestného činu, zisťuje sa ďalej pôvodná identita vozidla.
Ak sa podarí vozidlo identifikovať, overuje sa jeho výskyt v pátraní. Ak sa vozidlo vyskytuje v pátraní a je možné ho vrátiť (napr. nie je poskladané z niekoľkých vozidiel, pôvodný majiteľ je známy,...), vracia sa pôvodnému majiteľovi.
Ak sa v pátraní nevyskytuje a bola potvrdená neoprávnená manipulácia, vozidlo je po zabezpečení dôkazného materiálu vrátené ako nespôsobilé pre premávku na pozemných komunikáciách, je mu odobraté osvedčenie o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom a vozidlo je vyradené z evidencie vozidiel.
Ak sa ale pozmeňovanie a falšovanie identifikačných údajov nepotvrdí, vozidlo je vrátené. Pretože nie je dovolené prepisovanie výsledku KO v pôvodnom Odbornom posudku, na vydanie nového Odborného posudku s hodnotením "spôsobilé" je potrebné absolvovať skrátenú KO.
Skrátená kontrola originality
Počas nej sa overí zhodnosť vozidla s vozidlom na predchádzajúcej KO, zistí sa stav vozidla, či na vozidle nedošlo od poslednej kontrole k relevantným zmenám, skontroluje sa neporušenosť a úplnosť kontrolných ochranných nálepiek, vykonajú sa ďalšie úkony v súlade s metodikou KO a všetky namerané a zistené údaje sa zaznamenajú do AISKO (automatizovaného informačného systému KO).
Ak sa počas skrátenej KO nezistí nesúlad, na vozidlo je nalepená kontrolná nálepka a je vystavený nový Odborný posudok s hodnotením "spôsobilé".
Ak sa počas skrátenej KO zistí nesúlad, kontrolná nálepka sa nelepí a vystaví sa Odborný posudok s hodnotením "dočasne spôsobilé". Po odstránení nedostatkov sa vozidlo môže opätovne pristaviť na skrátenú KO a pokiaľ kontrola potvrdí ich odstránenie, na vozidlo je nalepená kontrolná nálepka a je vystavený nový Odborný posudok s hodnotením "spôsobilé".
Jednoznačne zverejňovanie nepravdivých a skreslených informácií. Na Slovensku sa akoby roztrhlo vrece s "odborníkmi" na kontrolu originality (KO), pričom takmer nikto z nich si nedal ani len tú námahu, aby si prečítal súvisiace právne normy. A aj tí, ktorí si predsa len čo-to o KO naštudovali, zámerne prezentovali nepravdy. Cieľ bol jasný. Zabrániť zavedeniu kontrol originality. Táto činnosť totižto zásadne vstupuje do "ľudovej tvorivosti", ktorá sa udomácnila v obchode s jazdenými vozidlami. Či sa už jedná o rôzne prestavby vozidiel, obchodovanie s dokladmi vozidiel, krádeže vozidiel, prerážanie alebo výmenu pôvodných identifikátorov vozidla, falšovanie registračných osvedčení, omladzovanie vozidiel, pozváranie vozidla z niekoľkých rozrezaných vozidiel, zneužitie identifikátorov a dokladov z vrakov, alebo iné nešváry. V zásade ide o neoprávnenú činnosť za účelom získania neoprávneného finančného profitu. A keďže, tejto forme obchodu sa na Slovensku roky darilo, nemožno sa čudovať, že zmena stavu nebola, nie je a nebude mnohým po vôli. Ako na bežiacom páse sa objavovali, a stále objavujú, "zaručené" informácie s cieľom zmanipulovať verejnú mienku proti KO. Od informácii, že KO bude robiť len jediná firma, že KO sa bude vyžadovať povinne pri každom prepise vozidla, vrátane prevodu z okresu do okresu, že KO potiera vlastnícke práva, že za výkon KO sa negarantuje, že má KO platnosť 3 mesiace a potom ju treba absolvovať znovu, až po aktuálne, že KO je k ničomu, lebo polícia aj tak vozidlo zaistila, resp. zaistené uvoľnila.
Len pre informáciu. Každé pracovisko musí byť zo zákona povinne poistené na zodpovednosť za výkon KO. V prípade nepoistenia, stráca oprávnenie na vykonávanie KO, ktoré mu udelil Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Medializovaný prípad o zaistení vozidla, napriek tomu, že absolvovalo KO sa netýkal kontroly vykonanej v oprávnenom pracovisku KO (PKO), ale firmou bez oprávnenia, ktorá vykonáva obdobnú činnosť na voľnú živnosť a nie je súčasťou siete PKO. Takéto firmy ani nemajú prístup do policajných pátracích a evidenčných systémov.
Pre kupujúceho je rozhodujúci výsledok KO, ktorý môže nadobúdať tri stavy – vozidlo "spôsobilé", "dočasne spôsobilé" a "nespôsobilé" v premávke na pozemných komunikáciách. Dočasná spôsobilosť vyjadruje stav, kedy boli zistené nejaké nezrovnalosti a po ich doriešení, možno vozidlo vyhodnotiť ako spôsobilé. V prípade nespôsobilosti sa vozidlo alebo doklady nahlasujú polícii, ktorá preveruje, či vozidlo nie je spojené aj s trestnou činnosťou. Ak áno, vozidlo sa nevracia, resp. vracia sa pôvodnému vlastníkovi, ak je známy. Ak sa nepreukáže trestná činnosť, ale vozidlo bolo vyhodnotené ako nespôsobilé, sú mu odobraté evidenčné čísla, osvedčenie o evidencii a vozidlo je vyradené z evidencie a vrátené držiteľovi, ktorému bolo zaistené. V prípade jednotlivo dovezeného vozidla zo zahraničia môže byť schválené jedine spôsobilé vozidlo. Viac informácií nájdete na www.ko.sk.
Ostatné údaje v Odbornom posudku slúžia najmä pre potreby obvodných úradov dopravy, dopravných inšpektorátov, ostatné PKO a účely štátneho odborného dozoru. Podľa potreby budeme zverejňovať niektoré ďalšie údaje, ktoré môžu kupujúceho zaujímať. Najbližšie to budú údaje o nameranej hrúbke laku karosérie, z ktorých sa dajú zistiť opravované miesta po poškodeniach. Postupne budú pribúdať ďalšie zaujímavé informácie. Dôležité je, že občania si môžu sami overiť výsledok KO, ako aj pravosť odborného posudku na http://www.ko.sk/kontrola.aspx. Stačí zadať jeden z parametrov – VIN, EČ, číslo odborného posudku o KO alebo číslo kontrolnej nálepky.
Ďalšie údaje z AISKO (automatizovaného informačného systému kontroly originality) sú dostupné len oprávneným subjektom definovaným v zákone, alebo subjektom, ktorým ministerstvo dopravy odsúhlasí rozsah poskytovaných údajov (napr. poisťovne, leasingovky,...).
Na margo byrokracie. Systém kontrol originality je spustený piaty mesiac. Za túto krátku dobu sa podstatne znížili čakacie doby, postupne sa dolaďuje súčinnosť zainteresovaných zložiek, skontrolované vozidlá nemusia absolvovať obhliadku na dopravných inšpektorátoch, zlacnil sa proces prihlasovania jednotlivo dovezených vozidiel a postupne sa riešia problémy, ktoré sú zákonite spojené so zavedením a prevádzkou takého veľkého projektu, akým kontroly originality rozhodne sú. O tom, že nastúpená cesta je správna svedčia nielen doterajšie výsledky, ktoré prekvapili aj odborníkov, ale aj konanie našich západných susedov, kde minister vnútra predložil návrh novely zákona, ktorým chcú zaviezť povinné KO aj v Českej republike.
Maďarsko môže vierohodne preukázať účinnosť zavedenia povinnej KO v r. 1996, odkedy krádeže vozidiel klesli o neuveriteľných 60% (
Je potrebné si uvedomiť, ako končia kradnuté autá. Odcudzené vozidlá sa realizujú v celku, alebo sa rozoberajú na náhradné diely. Časť z toho zostáva na Slovensku, zvyšok sa vyváža. Aby bolo možné vozidlo znovu prihlásiť do evidencie v krajinách, kde funguje aspoň overovanie voči pátracej evidencii, vozidlo je podrobené zmene identity. So zmenenou identitou sa vozidlo vyhne odhaleniu. V krajinách, kde medzinárodné pátranie ešte nezaviedli, možno prihlásiť bez problémov aj odcudzené nezmenené vozidlo.
Donedávna mal transport ukradnutých áut aspoň hypotetickú prekážku vo forme kontrol na hraniciach. Vstupom do Schengenského priestoru a zrušením hraničných kontrol sa musela kontrolná činnosť presunúť do vnútrozemia. V opačnom prípade by nastal nekontrolovateľný pohyb odcudzených vozidiel a ich opätovná legalizácia. Zavedením KO sa pred podstatným evidenčným úkonom zisťuje, či na vozidle alebo dokladoch nedošlo k neoprávnenej zmene v identite, alebo či nefigurujú v pátraní. Tak je priestor na znovu prihlásenie kradnutého vozidla podstatne eliminovaný. Preto existuje reálny predpoklad, že obdobná situácia nastane aj na Slovensku, napriek faktu, že štatistika v Maďarsku bola vytvorená ešte aj s fungujúcou kontrolou na hraniciach.
Nie.
Ale v prípade, ak takéto vozidlo chcete kúpiť, odporúčame požadovať od predávajúceho vykonanie KO aj spolu so zahraničnou previerkou (vykonáva sa samostatne). Tým, že vozidlo nebolo overené, nemusí byť bezproblémové.
Doklady, ktoré je potrebné predložiť pri kontrole originality ustanovuje vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 48/2008 Z.z.
Pri kontrole originality sa predkladajú okrem preukazu totožnosti aj tieto doklady:
a) ak ide o vozidlo prihlásené do evidencie v Slovenskej republike, osvedčenie o evidencii,
b) ak ide o vozidlo, ktoré nie je prihlásené do evidencie, ale podlieha prihláseniu do evidencie,
1. doklad o nadobudnutí vozidla,
2. osvedčenie o evidencii z krajiny pôvodu alebo zo štátu, v ktorom bolo evidované,
3. doklad o vyradení vozidla z evidencie vozidiel v štáte, v ktorom bolo vozidlo evidované; predkladá sa len v prípade, ak záznam o vyradení nie je uvedený v osvedčení o evidencii,
c) ak ide o vozidlo, ktoré nepodlieha prihláseniu do evidencie,
1. technické osvedčenie vozidla,
2. doklad o nadobudnutí vozidla, predkladá sa len v prípade jednotlivého dovozu.
Obvodný úrad dopravy nesmie schváliť alebo uznať typové schválenie jednotlivo dovezeného vozidla ak vozidlo má nečitateľné, neúplné alebo pozmenené identifikačné číslo vozidla VIN. Neoprávnené pozmeňovanie identifikátorov vozidla a dokladov je zároveň podľa trestného zákona trestným činom.
Je to zavádzajúca informácia!
K takejto škode môže dôjsť jednak poškodením vozidla pri kontrole (napr. poškrabanie laku nástrojmi používanými pri kontrole, poruchou zdviháku pri zdvíhaní vozidla a podobne), alebo vykonaním kontroly originality v rozpore so zákonom č. 725/2005 Z.z, všeobecne záväzným predpisom vydaným na vykonanie tohto zákona, či v rozpore s metodikami schválenými a vydanými Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií.
Zodpovednosť pracoviska kontroly originality za škodu spôsobenú výkonom kontroly originality upravuje zákon č. 725/2005 Z. z., kde:
- podľa § 74 ods. 1 písm. e) je jednou z podstatných podmienok na získanie oprávnenia na vykonávanie kontroly originality povinnosť mať uzavretú zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú výkonom kontroly originality,
- podľa § 74 ods. 1 písm. f) je ďalšou podmienkou finančná spoľahlivosť na riadne vykonávanie činnosti pracoviska kontroly originality podľa § 73 ods. 6 a 7, najmenej vo výške 1 500 000 Sk,
- podľa § 77 ods. 3 písm. b) Obvodný úrad dopravy zruší pracovisku kontroly originality oprávnenie na vykonávanie kontroly originality, ak v čase platnosti oprávnenia nespĺňa povinnosť mať uzavretú zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú výkonom kontroly originality.
V prípade porušenia povinností prevádzkovateľa pracoviska kontroly originality alebo samotného technika kontroly originality a zistení závažných nedostatkov v ich činnosti citovaný zákon podľa § 102 a násl. ustanovuje spôsob kontroly a obmedzenie alebo pozastavenie ich činnosti a podľa § 107 ustanovuje ukladanie finančných sankcií.
Rozsah a výška poistenia je v súlade so zákonom č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a môže sa u jednotlivých pracoviskách kontroly originality líšiť v závislosti na poisťovateľovi a poistných podmienkach, pričom výška poistky môže mať, v súlade s platným zákonom o cenách, vplyv na výšku a nejednotnosť cien kontrol originality.
Tzv. "garancia hodnotou vozidla", nie je na Slovensku (ani v zahraničí) upravená žiadnou právnou normou. Táto "marketingová stratégia na získanie zákazníkov" používaná firmami vykonávajúcimi obdobnú činnosť na základe "voľnej živnosti" nie je vylúčená ani v prípade oprávnených pracovísk kontroly originality s tým rozdielom, že firmy vykonávajúce obdobnú činnosť na voľnú živnosť nemajú oprávnenie na poskytovanie informácií z evidencie vozidiel a pátracích evidencií vedených policajným zborom. Ak tieto firmy nemajú legálnu možnosť overovať údaje v spomínaných evidenciách a zároveň svojmu zákazníkovi vydajú výsledok kontroly originality, v ktorom konštatujú, že vozidlo je alebo nie je vedené v takejto evidencii, jedná sa z ich strany o príkru neserióznosť hraničiacu s podvodom. K údajom z týchto evidencií by sa mohli dostať len páchaním trestnej činnosti, pretože by z najväčšou pravdepodobnosťou museli korumpovať osoby z radov polície, prípade iných štátnych orgánov, ktoré majú do evidencií vozidiel a pátracích evidencií prístup. Takéto garancie sú teda z ich strany viac ako pochybné a jedná sa skutočne iba o neseriózny reklamný trik.
Jedine oprávnené pracoviská kontroly originality, vykonávajúce kontroly originality na základe oprávnenia získaného od Obvodného úradu dopravy v súlade s ustanoveniami zákona č. 725/2005 Z. z., majú podľa § 75 ods. 3 citovaného zákona oprávnenie získavať a využívať informácie z pátracích evidencií policajného zboru.
Zodpovednosť pracoviska kontroly originality a jeho pracovníkov je ustanovená aj iným spôsobom
- paragraf 75 citovaného zákona určuje vo svojich 4 odsekoch a 12 písmenách prísne pravidlá pre vykonávanie kontrol originality. Ich nedodržanie má za následok pozastavenie, zrušenie alebo zánik oprávnenia pracoviska na vykonávanie kontrol originality.
- vykonanie kontroly technikom kontroly originality v rozpore so zákonom č. 725/2004 Z.z, všeobecne záväzným predpisom vydaným na vykonanie tohto zákona, či v rozpore s metodikami schválenými a vydanými Ministerstvom, dopravy, pôšt a telekomunikácií má taktiež veľmi závažné dôsledky na možnosť vykonávať jeho prácu. Technici kontroly originality sú v takomto prípade vystavení sankcii pozastavenia, zrušenia alebo zániku platnosti osvedčenia na základe ktorého vykonávajú svoju profesiu a teda aj okamžitej straty zamestnania.
Podľa § 109 ods. 6 zákona č. 725/2004 Z.z. ak sú údaje v žiadosti a doklady priložené k žiadosti v konaní v inom ako v slovenskom alebo českom jazyku, žiadateľ priloží aj ich úradne osvedčený preklad do štátneho jazyka.
Notárske overenie potvrdzuje zhodnosť obsahu kópie dokladu s originálom. Nepotvrdzuje pravosť originálneho dokladu, pretože notár neoveruje pravosť krycích ochranných prvkov originálneho dokladu, ktoré sa overujú pri kontrole originality. Kópia dokladu samozrejme žiadne originálne ochranné prvky z pôvodného dokladu neobsahuje, preto môže slúžiť len na získanie údajov, nie na kontrolu originality.
Podľa ustanovenia § 16a zákona č. 725/2004 Z.z. prílohou k žiadosti o uznanie schválenia vozidla z členského alebo zo zmluvného štátu je predloženie originálu registračného dokladu vozidla. Citovaný zákon predloženie iného dokladu neumožňuje, pričom sa striktne vyžaduje predloženie jeho originálu. Bez vystavenia duplikátu registračného dokladu zo štátu dovozu, nie je možné uznať schválenie vozidla. Odporúčame obrátiť sa na zastupiteľský úrad v Slovenskej republike, ktorý môže byť vo veci nápomocný.
Podľa § 83 ods. 7 zákona č. 725/2004 Z.z. počas kontroly originality sa môže prítomný prevádzkovateľ vozidla alebo vodič vozidla zdržiavať len v priestoroch určených pre zákazníka.
Keďže ceny kontroly originality nie sú regulované, majú pre oprávnené pracoviska kontroly originality odporúčajúci charakter. Ich výška by mala byť tvorená v súlade s platným zákonom o cenách a súvisiacimi vykonávacími predpismi, pričom by mala zohľadňovať aj individuálne oprávnené náklady, ktoré sú u jednotlivých zriaďovateľoch rôzne. Pracoviská kontroly originality môžu kontrolovať oprávnení pracovníci orgánov štátneho odborného dozoru ministerstva dopravy, krajských a obvodných úradov dopravy.
Z uvedeného dôvodu Vám odporúčame otázky spojené s cenami za kontrolu originality smerovať priamo na príslušné pracovisko kontroly originality. Odborný posudok o kontrole originality vydaný ktorýmkoľvek oprávneným PKO je rovnocenný, preto žiadateľ nie je obmedzený vykonaním KO v konkrétnom pracovisku. Môže využiť služby pracoviska, ktoré mu z pohľadu ceny KO vyhovuje viac.
V prípade podozrenia z porušenia ustanovení platných právnych predpisov o cenách, je možné obrátiť sa na ministerstvo financií.
Kontroly originality ustanovil zákon č. 725/2004 Z.z., ktorý nadobudol účinnosť 1. marca 2005. Týmto dátumom boli zrušené desaťtisícové správne poplatky vyžadované pri schvaľovaní jednotlivo dovezených vozidiel.
Od 1.1.2008 zákon č. 548/2007 Z.z. zrušil všeobecnú povinnosť vyžadovania certifikátu konformity COC, ktorého cena nezriedka niekoľkonásobne prevyšovala cenu KO.
V prípade kúpy ojazdeného vozidla poplatok za KO logicky znáša predávajúci, ktorý požaduje za predaj vozidla nemalú sumu a deklaruje nezávadnosť vozidla.
Kontrolou originality vozidlo získa ochranné prvky, ktoré zvýšia jeho ochranu pred odcudzením a takisto šancu nájdenia v prípade, ak k odcudzeniu dôjde.
Od 1.1.2008 zákon č. 548/2007 Z.z. upravil proces správneho konania v súvislosti s jednotlivo dovezeným vozidlom v súlade s právom EÚ.
Vozidlá s platným Odborným posudkom o kontrole originality nemusia na dopravných inšpektorátoch absolvovať povinnú obhliadku. Vybavovací proces na dopravných inšpektorátoch sa bude postupne skracovať, pretože údaje o kontrole vozidla budú zapisované priamo z informačného systému kontroly originality do Evidencie vozidiel.
V neposlednom rade, Slovensko je signatárom Schengenskej dohody, ktorá zrušila hraničné kontroly na vnútorných hraniciach Schengenského priestoru. Kontrolné činnosti súvisiace s vozidlami sa presunuli do vnútrozemia. Zainteresované krajiny majú v rámci svojich vnútorných práv vytvoriť mechanizmus na zabránenie legalizácie vozidiel zmanipulovaných a pochádzajúcich z trestnej činnosti. Za týmto účelom bude každé kontrolované vozidlo a sprievodné doklady overované aj v pátracích evidenciách SIS II (Schengenského informačného systému 2. generácie).
Na Slovensku postupne vznikne sieť cca 150 - 180 oprávnených PKO. Zriaďovatelia PKO, fyzické osoby alebo právnické osoby, ktoré chcú prevádzkovať PKO a vykonávať kontroly originality podľa § 83 citovaného zákona, sú povinné vopred písomne požiadať Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie o povolenie na zriadenie pracoviska kontroly originality. Príslušným na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality je obvodný úrad, v ktorého územnom obvode bude PKO zriadené.
V zmysle platného správneho poriadku má povolenie na zriadenie PKO platnosť 2 roky. To je dôvod, prečo mnohí zriaďovatelia pristupovali, pod vplyvom opakovaných mystifikujúcich medializovaných informácií, k zriaďovaniu PKO pred spustením povinnej kontroly originality, nanajvýš opatrne.
Po zriadení pracoviska a splnení podmienok na udelenie oprávnenia na vykonávanie kontroly originality v zmysle § 74 citovaného zákona, udelí príslušný obvodný úrad oprávnenie na vykonávanie kontroly originality. Od dátumu uvedeného v oprávnení môže oprávnené PKO vykonávať kontroly originality.
V súlade s § 70 vyhlášky č. 578/2006 Z. z. sieť PKO je tvorená tak, že v každom okrese musia byť zriadené aspoň dve pracoviská kontroly originality oprávnené vykonávať kontroly originality vozidiel pre všetky kategórie vozidiel, plus ďalšie dve PKO v každom krajskom meste (Košice 4+2, Bratislava 5+3). Každé pracovisko môže mať dve kontrolné linky a pracovať v predĺžených zmenách a víkendoch. Ak by v danom teritóriu ani toto nepostačovalo, ministerstvo dopravy môže v súlade s vyhláškou rozšíriť kapacitu siete o ďalšie PKO tak, aby bola zabezpečená dostatočná kontrolná kapacita na vykonávanie kontroly originality. Viď Určená sieť pracovísk kontroly originality a aktuálny stav pracovísk KO.
Technickou kontrolou sa rozumie prehliadka a posúdenie technického stavu vozidla, systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek. Technická kontrola v stacionárnej stanici technickej kontroly alebo v mobilnej stanici technickej kontroly sa vykonáva podľa jednotlivých druhov kontrol v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených zákonom, všeobecne záväzným právnym predpisom a podľa metodík vydaných ministerstvom dopravy.
Technickou kontrolou sa na vozidle kontroluje:
a) brzdová sústava,
b) riadenie,
c) nápravy, kolesá, pruženie, hriadele a kĺby,
d) rám a karoséria,
e) osvetlenie a svetelná signalizácia,
f) predpísaná a zvláštna výbava,
g) ostatné systémy, komponenty alebo samostatné technické jednotky,
h) zaťaženie životného prostredia,
i) identifikátory vozidla s údajmi uvedenými v dokladoch vozidla.
Počas technickej kontroly sa identifikátory vozidla s údajmi uvedenými v dokladoch vozidla len porovnávajú. Neskúma sa pravosť identifikátorov, ani pravosť dokladov. Na to nie sú stanice technickej kontroly technologicky vybavené a kontrolní technici technicky spôsobilí.
Samotná kontrola originality jedného vozidla trvá dvom vyškoleným a skúseným technikom kontroly originality cca 80 minút. Táto vysoko špecializovaná a technicky náročná činnosť pozostáva z kontroly originality a zhodnosti vozidla, ktorá je vykonávaná v stacionárnom pracovisku kontroly originality alebo v mobilnom pracovisku kontroly originality meraním a nedeštruktívnym skúmaním zameraná na zisťovanie stôp neoprávneného vonkajšieho zásahu do konštrukcie vozidla alebo do dokladov vozidla v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených zákonom, všeobecne záväzným právnym predpisom a podľa metodík vydaných ministerstvom dopravy. Kontrolou originality sa kontrolujú identifikátory vozidla, ktorými sú výrobcom pridelené identifikačné číslo vozidla VIN a iné označenia vozidla a jeho komponentov určujúce identitu vozidla s dokladmi vozidla, ich originalitu a pravosť.
Ku kontrole originality treba pristupovať s veľkou vážnosťou, pretože podľa § 220 Trestného zákona je falšovanie a pozmeňovanie identifikačných údajov motorového vozidla trestným činom s hornou sadzbou odňatia slobody až 10 rokov.
V súčasnosti je už automatizovaný informačný systém kontroly originality (AISKO) on-line prepojený s novou Evidenciou vozidiel, pátraním po vozidlách a s pátraním Interpolu. Integrálnou súčasťou systému bude systémová spolupráca s výrobcami a zástupcami výrobcov vozidiel, Centrálnou evidenciou poistných udalostí Slovenskej asociácie poisťovní a databázami leasingových spoločností. V systéme sa počíta s aktívnou spoluprácou so súdnymi exekútormi a Centrálnym notárskym registrom záložných práv. V štádiu legislatívnej prípravy je napojenie sa na európsky systém súčinnosti národných registrov vozidiel Eucaris a na Schengenský informačný systém.
Na vozidle môže byť zmenená identita bezprostredne po kontrole originality. Dokonca "dvojča" kontrolovaného vozidla už môže byť pripravené niekde v garáži a po získaní odborného posudku s kladným výsledkom, Vám môže byť ešte v deň kontroly predané zmanipulované vozidlo. Kontrola originality má za cieľ eliminovať podvodné obchodné praktiky s vozidlami, ktoré sa odohrávajú pri dovozoch alebo pri zmenách držby, preto je vozidlo po KO označené ochrannými prvkami, ktoré riziko zámeny podstatne sťažujú.
Dátum na kontrolnej nálepke za predným oknom vozidla nevyjadruje "platnosť do", ako je to v prípade technických a emisných kontrol, ale vyjadruje, kedy vozidlo absolvovalo KO. Do vyžadovania odborných posudkov o kontrole originality pred zmenou držby na dopravných inšpektorátoch nie je povinnosťou s vozidlom absolvovať KO znovu. Napriek tomu odporúčame záujemcom o kúpu jazdeného vozidla vyžadovať absolvovanie KO od predávajúceho pred prevzatím vozidla. Ak je to čo len trochu možné, odporúčame kupujúcemu zúčastniť sa osobne záveru kontroly originality v čase vystavenia Odborného posudku s výsledkom kontroly a prevziať si vozidlo priamo z kontrolnej linky.
Vyvaruje sa tak možnej manipulácii, ktorá mohla byť vykonaná následne po KO. Nálepky, odborný posudok, ako aj samotný výsledok KO možno overiť tu.
O kontrole nových vozidiel zakúpených na Slovensku sa zatiaľ neuvažuje napriek tomu, že Polícia SR má poznatky o manipulácii aj s novými vozidlami. Nové vozidlo je tiež možné doviezť zo zahraničia, kde je jeho pôvod ťažšie zistiteľný. Ak je predmetom jednotlivého dovozu nové vozidlo, postupuje sa takto.
Do rizikovej skupiny patria aj tzv. "predvádzacie vozidlá", ktoré sú z pohľadu evidenčného tiež nové. Desiatky prípadov ich zneužitia svedčia o tom, že "nové" nemusí znamenať "nezmanipulované".
V zmysle platnej legislatívy je novým vozidlom aj vozidlo, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie vozidiel uplynulo menej ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo menej ako 6 000 km.
Kontrolný mechanizmus je ustanovený zákonom č. 725/2004 Z.z.. Pracoviská kontroly originality môžu kontrolovať oprávnení pracovníci orgánov štátneho odborného dozoru ministerstva dopravy, krajských a obvodných úradov dopravy. Zákon hovorí aj o sankciách, či už vo forme obmedzenia alebo odňatia príslušnej licencie, alebo vo forme finančnej sankcie.
Výsledkom KO je stanovenie, či vozidlo je spôsobilé, dočasne spôsobilé alebo nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. Výsledok sa vyznačuje v Odbornom posudku o kontrole originality. Priebeh kontroly ako aj jej výsledok sa zaznamenáva on-line do centrálneho Automatizovaného systému kontroly originality - AISKO. Verejnosť si môže overiť výsledok KO priamo tu.
Vozidlá sú pri prvej kontrole originality označené kontrolnými bezpečnostnými nálepkami. Tie zostávajú na vozidle bez zmeny. V prípade výmeny označeného dielu, napr. z dôvodu havárie, sa pri následnej KO chýbajúce bezpečnostné nálepky doplnia.
Ak vozidlo úspešne prešlo kontrolou originality, označí sa kontrolnou nálepkou KO, ktorá je temer identická s kontrolnými nálepkami technickej a emisnej kontroly. Líši sa samozrejme textom a modrou farbou. Kontrolnou nálepkou KO bude označené len vozidlo s výsledkom "spôsobilé". Kontrolná nálepka KO sa bude po každej kontrole meniť tak, ako je to praxou u technických a emisných kontrolách.
Časový údaj vyznačený na kontrolnej nálepke KO nevyjadruje platnosť kontroly, ale termín, kedy sa KO uskutočnila. Platnosť poslednej KO je do termínu následnej KO. Platnosť odborného posudku o kontrole originality pre účely správneho konania v súvislosti s jednotlivo dovezeným vozidlom nie je časovo obmedzená.
Ak sa počas kontroly originality zistí, že došlo k neoprávneným zmenám v identite vozidla alebo dokladov, prípadne údaje o vozidle alebo dokladoch sa nachádzajú v pátracích evidenciách, vozidlo je zaistené orgánmi činnými v trestnom konaní a podrobené šetreniu a deštruktívnemu expertnému skúmaniu.
Ak došlo k neoprávnenej zmene identifikátorov (napr. z dôvodu omladenia vozidla) naplnila sa skutková podstata trestnému činu podľa § 220 trestného zákona, vozidlo je z dôvodu neoprávnenej zmeny identity klasifikované ako nespôsobilé na premávku po pozemných komunikáciách, sú mu odobraté tabuľky s evidenčným číslom a vozidlo je natrvalo vyradené z evidencie vozidiel a vrátené pôvodnému majiteľovi.
Na Slovensku zabezpečovať činnosti súvisiace s technickou službou kontroly originality je oprávnené ministerstvo alebo v mene ministerstva fyzická osoba podnikateľ alebo právnická osoba, ktorej ministerstvo udelilo na túto činnosť poverenie. Jednou z činností je aj zabezpečenie centrálneho informačného systému. V prípade poverenej technickej služby je vývoj a prevádzka centrálneho IS zabezpečená z vlastných finančných zdrojov bez prispenia štátu.
V Maďarsku činnosti s KO zabezpečuje po zániku ministerstva vnútra špeciálny úrad zriadený vládou. Tento úrad aj prevádzkuje centrálny IS, ktorý bol pochopiteľne financovaný zo štátneho rozpočtu.
V Maďarsku má 17 subjektov oprávnenie zapisovať on-line do centrálneho informačného systému. Ostatné stanice KO musia "vstúpiť" do siete jedného z týchto subjektov, ktorý im zabezpečuje prístup do centrálneho IS a ostatné služby spojené s KO.
Na Slovensku má oprávnenie zapisovať on-line do centrálneho informačného systému každé pracovisko KO s právoplatným oprávnením vydaným obvodným úradom dopravy. Zákon pritom nevylučuje subjektom prevádzkovať viacero pracovísk KO.
Model kontrol originality je na Slovensku identický s rokmi overenými modelmi technických a emisných kontrol.
Nie. Kontroly originality sa vykonávajú na pracoviskách kontroly originality. Pracovisko môže zriadiť a prevádzkovať ktorákoľvek fyzická alebo právnická osoba, ktorá splní podmienky ustanovené príslušnou legislatívou. Povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality a oprávnenia na vykonávanie samotných kontrol originality udeľuje obvodný úrad dopravy, v ktorého územnom obvode sa pracovisko kontroly originality zriaďuje.
Sieť pracovísk kontroly originality je určená vykonávacím predpisom. V každom okrese budú minimálne dve pracoviská. V krajských mestách plus dve a vo väčších mestách, ako je napr. Bratislava a Košice, budú pracoviská v každom obvode. Ak by v danom teritóriu ani toto nepostačovalo, ministerstvo dopravy môže v súlade s vyhláškou rozšíriť kapacitu siete o ďalšie PKO. Z uvedeného vyplýva, že na Slovensku bude pôsobiť cca 150-180 PKO prevádzkovaných rôznymi zriaďovateľmi.
Nie je. Zákon neruší obdobnú činnosť, ktorá je vykonávaná v súlade so živnostenským oprávnením!!! Firmy sa môžu rozhodnúť, či budú kontrolnú činnosť vykonávať naďalej na živnosť alebo pre účely zákona. Pokiaľ sa rozhodnú vykonávať kontroly originality pre účely zákona musia spĺňať, ako každý iný, zákonom stanovené podmienky.
Keďže sa jedná o výkon kontrolnej činnosti riadenej zákonom sú podmienky viazané na túto činnosť pochopiteľne oveľa prísnejšie, ako podmienky na vykonávanie obdobnej činnosti na voľnú živnosť. Preto činnosti vykonávané na základe živnostenského zákona logicky nemožno použiť na účely tohto zákona, to znamená, že výsledok kontrolnej činnosti na živnosť nemožno použiť pre potreby zákona. Tak ako doteraz neboli výsledky kontrolnej činnosti na živnosť akceptované obvodnými úradmi dopravy a dopravnými inšpektorátmi, tak tomu bude aj do budúcna. V tomto smere sa nič nemení.
Kontakt
Stará Prievozská 2
821 09 BRATISLAVA
Slovenská republika
Pracovné hodiny
Pondelok-Štvrtok
7.30 - 12.00
12.30 - 16.00
Piatok
7.30 - 12.00
12.30 - 15.00

Stará Prievozská 2
821 09 BRATISLAVA
Slovenská republika